här är glimmande dar.

Lite bilder. .

jag kan inte skingra dom.

Pratade precis med mamma och pappa på msn, måste säga att videosamtalen faktiskt fungerar bättre därifrån än från skype. Det är i alla fall så himla skönt att kunna prata och se dem, det ger en nytändning. :)

Idag har vi varit på en utflykt som gick till en lite djurpark och sen vidare till en liten stad. :) Himla mysig, och jag har sagt att jag vill ha den svenska! haha. Eftersom den vi var på idag var finsktalande, men jag hade Pipsa brevid mig som översatte till engelska så jag förstod lite i alla fall ;)

Nu ska vi snart iväg och äta sushi, som Camilla tjatat om sen vi kom hit för mer än en vecka sen och nu har vi äntligen hittat ett ställe. haha! Dagen imorgon kommer bli en härlig dag med, då jag är ledig för första gången sen den 15. Med andra ord första gången på 2 veckor och det börjar kännas nu! Vi ska i alla fall ner till Medinan och se om det finns något fint att placera i mitt rum, vilket jag verkligen ser fram emot att fixa till! :)

allt som tråkade ut mig då.

29 april 17:40

Nu sitter vi i minibussen på väg hem till Sousse igen. Djerba är verkligen otroligt fint och jag vill helt klart åka dit igen, men då kanske på semester och utnyttja de fina stränderna.

Det känns faktiskt lite bättre efter den här resan, eftersom man börjat lära känna varandra lite mer. Vissa dagar har verkligen varit upp och ner. Planen är att jag i alla fall ska klara de här månaderna i Tunisien, sen får vi se. Vi pratade lite om skuldkänslor mot de älskade personerna där hemma igår, och det känns bra att höra att det är fler som känner så inte bara jag. Och vad ni än säger så är det svårt att inte ha det. Jag är inte den människan som bara tänker på mig själv men i det här fallet är det precis vad jag har gjort.

hundra mil genom Europa.

27 april 22:22

Dagen har bestått utav mycket tankar på allt där hemma. Jag kände mig lite nere igår men efter att ha pratat med mamma & pappa och några sms med Linn så kändes det lite bättre. Jag ska se till att klara det här, fast det är tufft nu. Tankarna idag gick till svensk sommar med alla där hemma, det är verkligen något jag kommer att sakna för det är något speciellt. Känns riktigt illa att Kent ska spela i Parken zoo, Melissa Horn på Holmberget och Winnerbäck på Strömsholm. Allt detta vill jag se! Men istället är jag några hundra mil ifrån. Jag kommer antagligen att nämna det fler gånger men på grund av allt detta är det riktigt skönt att få ner mamma & pappa om 2 veckor, synd bara att jag inte får träffa min älskade bror med.

är vi trygga bakom väggarna här?

27 april 21:37

Oh, den här dagen har varit jättelång! Den började redan klockan 5.30 då Camilla och jag gick hemifrån till kontoret för kvart i skulle en minibuss komma och hämta upp oss och köra mig, Camilla, Chatarina, Christina och Pipsa till Djerba. Den som har en karta framför sig eller vet vart Djerba ligger i förhållande till Sousse, vet att det tar ett tag att ta sig dit. Men hade inte allt flutit på så bra som det gjorde hade det tagit ännu längre tid, vi var i alla fall nere vid 12. Så det tog ca 6 timmar, då stannade vi till på ett ställa och köpte frukost i 10 min också annars var det resväg hela biten.

Det är lite spännande att vara här just nu då pilgrimerna vallfärdar hit för att besöka en av världens äldsta synagogor som finns här på ön. På grund av detta är det poliskontroller överallt, så under hela dagen har vår chaufför sagt att vi är tyska turister eftersom det finns gott om tyskar här. Och poliserna har bara vinkat förbi oss. När vi senare kom till hotellet trodde vi inte våra ögon när vi ser att det står en stor metalldetektor som de använder sig av på flygplatserna vid säkerhetskontrollen som man får gå igenom plus att de hade en väskscanner. Då förstår man verkligen säkerhetens betydelse.  Anledningen till allt detta är enbart för att det inte ska uppstå något bråk eller att någon har med sig något som kan användas till att skada någon av annan religion.

Men idag har vi i alla fall hunnit med att besöka Zarzis som är en stan och ligger precis under Djerba på fastlandet, där har vi tre hotell. Tre riktigt fina hotell i olika stilar, jag har i alla fall hittat mitt favorit hittills i Tunisien.  Jag hoppas bara att det är fler människor som får upp ögonen för det hotellet den här säsongen annars försvinner den nog från vårt utbud. :/ Vi har även varit på ett museum där all tunisisk tradition är samlad och sen var vi i en keramik verkstad och tittade när de drejade och på den fantastiska lokalen med all dess saker.

men när du säger god natt kära vän.

25 april 23:15

Vi fick en välbehövlig sovmorgon imorse och var inte på kontoret förens vid klockan 10, så himla skönt! När vi kom dit satte vi oss nästan direkt i bilen och åkte till Medinan, som hade väldigt mycket att erbjuda. Vi gick i de områdena som man, som turist, inte direkt skulle ta sig till, men det är oftast de ställena som man hittar de små guldkornen. Bland annat var vi inne i en smyckesaffär där vi fick lära oss lite som silver, vad för symboler man ska titta efter, och olika smycken som tunisierna använder. Vi var inne i en tunisisk bostad, gick igenom marknaden, åt en himla god lunch på en lokal restaurang  och det hela avslutades med att gå på ett musseum.

När vi var tillbaka på kontoret satte jag mig en stund framför internet och tog kontakt med omvärlden ;) Så himla glad att mamma och pappa kommer!

jag vill nog bara ändra sanningen.

24 april 23:31

Med tanke på att vi bara har bott i den här lägenheten i en dag så tycker jag redan att vi börjar få mer och mer ordning på den. När jag klev in i den igår rynkade jag på näsan och det ekade i huvudet ”ska jag bo här?”.  Men nu har jag och Camilla möblerat om lite, flyttat ut ett bord i köket, vridit om sofforna i vardagsrummet o.s.v. Så nu känns det lite bättre. Jag hittade även två likadana underlakan idag på kontoret som jag tog med mig hit och klädde in sofforna i och det blev stor skillnad vill jag lova. Förhoppningsvis finns det lite mera saker imorgon där som vi kan ta med oss och fortsätta att fixa och dona så det blir bättre och bättre.

du ville att jag skulle hälsa på.

24 april 22:46

Idag har varit en så bra dag! Större delen av dagen har spenderats på olika hotell, där vi kollat runt hur de ser ut. Men vi har även varit någon vända på kontoret. Jaha, varför va det här en så bra dag då? På grund av två saker, en betydlig större än den andra men det blev som grädden på moset.

Jag har fått köra bil för första gången på x antal veckor, himla skoj! Särskilt här! Ojoj, här skulle inte mormor vilja köra. Första dagen vi kom hit fick jag höra uttrycket ”de lyssna mer än vad de tittar” och det stämmer faktiskt. Många kör som galningar och blinkers existerar inte, så helt plötsligt kan man få en bil i knäet. De parkerar lite som de vill och dubbelparkering är absolut tillåtet, haha! Konstigt nog har jag inte sett en enda olycka, men det lär komma för tittar man nära på nästan alla bilar så finns det bucklor lite här och där.

Till det bästa av allt, den 9 maj landar Mamma och Pappa i Enfidha, som den nya flygplatsen heter här i Tunisien. Alltså om nästan exakt 2 veckor, så himla glad att de fick tag i ett flyg eftersom några bolag inte börjat flyga ner hit än. Pappa fyller nämligen 50 under den veckan då de är här, så det blir hans födelsedagsresa. Plus att nu har jag verkligen något att se fram emot!

du blåste ut varenda ljus.

23 april 22:36

Det har känts som en riktigt lång dag idag. Den startade i Hammamet där vi gick runt nästan hela stan för att verkligen ha koll på hur saker och ting ligger. Sen tillbaka till hotellet för att packa ihop våra saker och bege oss till Sousse. Terhi satt bara och skrattade åt mig och Camilla när vi körde in här för vi sa båda i kör: Oh,  mycket bättre än Hammamet! :)

Vi åkte först till kontoret, för att hämta upp resten, sen vidare till the farmers som hade himla god mat. Efter maten åkte vi faktiskt till vår lägenhet och började flytta in. Det är en fyra rum och kök, med andra ord så har vi plats för en till som ska komma och bo här med oss.  Det finns två rum med enkelsängar och en med en dubbelsäng. Den lät jag Camilla ta med dealen om att i fall det kommer någon nära eller kära där hemma ifrån och vill bo här så får man ta det sovrummet. Det bästa med det rummet jag har nu är att jag faktiskt har en egen balkong, som jag har stått och skurat i någon timma. Men nu går det att sitta där, det är alltid något J Annars gäller det bara att sätta sin personliga touch på det hela, då tror jag att det hela kommer att bli riktigt bra. J Senare mot kvällen åkte vi till ett super market och handlade lite och sen blev det en middag med Camilla & Christina.

världen ligger helt i dina händer.

23 april 11:26

Nu sitter jag och Camilla utanför hotellet och väntar på Terhi som är nere i centrum och köper en cd-skiva till bilen :P haha! När hon kommer tillbaka ska vi bege oss till Sousse och förhoppningsvis får vi även flytta in i våran lägenhet. :)

Måste erkänna att Tunisien inte är som jag tänkt mig, men det är inte högsäsong än så. Inatt var det nämligen storm ute, eller ja det kändes som det i alla fall. Det blåste som tusan och regnet stod som spön i backen. Ut till balkongen är det inga dörrar som sitter i skenor och drar åt sidan för att öppna. Vi har som dörrar som man öppnar inåt utan några direkta lås, bara ett handtag som man vrider om. Jag vaknade i alla fall inatt av allt blåsande och dörrar som stod och slog någonstans på hotellet. Jag tittade på balkongdörren och tänkte snart kommer den säkerligen att blåsa upp. Mycket riktigt, några sekunder senare öppnades dörrarna och blåst och regn öste in. Jag kastade mig upp ur sängen och fick tillslut igen dörren, jag avslutade det hela med att sätta en stol framför, annars skulle den blåsa upp snart igen. Kontrasten till det vädret är att idag går man i shorts och en tunn skjorta för det är så varmt. Himla märkligt faktiskt.

Ne, nu kommer Terhi, så nu blir det bil till Sousse och träffa resten av personalstyrkan över en lunch. :)

det kan va jag som står på tur.

22 april 18.23

På ett sätt vill jag bara stäng av MTV just nu för de spelar bara de låtar som spelades nere på Gran Canaria. Jag saknar alla så himla mycket! Vi blev som en liten familj och man kände sig trygg när man saknade alla där hemma, eftersom alla sitter i samma situation. Men nu, nu saknar jag alla där hemma och alla som jag kom nära på kursen. Det känns inte riktigt rättvist.

Samtidigt vet jag att de viktigaste kommer jag att hålla kontakten med. <3

men vi har skuggorna bakom oss trots allt.

22 april 17:29

Nu har jag precis landat i sängen efter en lång dag! Dagen började med att jag & Camilla tog oss ett Riu hotell som ligger en bit utanför Hammamet. Där blev vi mycket trevligt bemötta av en av managerna för det hotellet. Han visade oss allt från rummen till spa-avdelningen. Sen var det dags att bege sig vidare till Yasmine Hammamet, där vi hade två till hotell att besöka.  Tunisierna är väldigt serviceinriktade och hjälper mer än gärna till, tror faktiskt bara vi har träffat en otrevlig människa. :P

När vi gick ut från sista hotellet ringde Terhi och sa att hon var på väg till Yasmine Hammamet. Så vi letade upp ett ställe där vi kunde äta på. :) Tyvärr har jag, redan, lärt mig att man inte kan äta pizza här nere, de är verkligen inte alls goda. :/ Efter maten åkte vi vidare till två andra hotell som ligger på andra sidan av Hammamet.  Så på två dagar har vi hunnit besöka alla 8 hotellen vi har här samt fått en guidad tur i Hammamets Medina och centrum. Nästan alla städer har en så kallad Medina, vilket vi i Sverige skulle översätta till ”gamla stan”. Jag vågar dock inte säga att alla har en mur runt om kring, men jag vet att den i Hammamet, Yasmine Hammamet och Sousse har det i alla fall. Det känns verkligen som att de här två dagarna har gett mig en hel del i alla fall, vilket är riktigt bra. Tanken var att vi skulle bege oss antingen till Djerba eller Sousse ikväll, men vi blir kvar här en natt till. Jag klagar inte för vi har ett himla fint hotell. Men vi ska hur som helst bege oss till Sousse imorgon och förhoppningsvis får vi flytta in i våra lägenheter med. :)

tunisien.

Jag är framme och allt har gått bra. Vi blev försenade med flyget från Barcelona men bara med en timma, så det känns bra. Jämnfört med några andra som fastnade i Madrid, vad jag hört.

Vet inte varför jag känner mig så himla stressad när jag sitter vid datorn, vill hinna med så himla mycket. Men jag mår bra och jag befinner mig förtillfället på ett hotell i Hammamet. Tanken är att de närmaste dagarna ska vi även åka till Djerba och Sousse.

Men nu måste gå och lägga mig. Lovar att jag ska bli bättre på det här när jag får ordning på min vardag igen. Jag saknar er!

inget rinner ut i sanden för en drömmare från landet.

19 april 15:12

Igår var en väldigt jobbig dag faktiskt, vi hade nämligen vårat sista feedbacksamtal. Vilket resulterade i att jag fick veta att jag ska till Tunisien och jobba i sommar! :) Det blev lite tufft när vissa av de personer som jag umgås med idag ska åka till samma destination och jag åker själv. Men jag ska flyga ner med en trevlig danska imorgon så det kommer att bli bra. Nu när jag startade upp datorn så hade jag även fått två mail från destinations managern och Guide Online Team managarn, där jag fick veta lite mer om Tunisien och hur vi kommer att bo.

Så nu känns det mycket bättre, det här kommer att bli kalasbra! :)

För er som vill läsa lite mer, det ser underbart ut! :)

ge mig en chans att drömma om ibland.

16 april 19:31

Eftersom jag inte har tillgång till internet varje dag så har jag i alla fall sett till att skrivit ett inlägg per dag och sen publicerar jag alla när jag väl sätter mig här. Så nu har ni i alla fall 4 inlägg att läsa. :) Hoppas ni har det bra där hemma, jag saknar er! Men samtidigt har jag det så himla bra! :D

hur man lever så mycket man hinner.

15 april 23:37

Vilken härlig kväll vi hade igår!

Eftersom vi var lediga idag så behövde vi inte gå upp så himla tidigt, vid halv 10 imorse hade jag, Diana och Joakim bestämt att vi skulle gå till frukosten. Det var bara jag som var vaken då kan jag säga, haha.  Efter frukosten blev det några dötimmar på rummet innan vi gick ner till poolen och la oss i solen i några timmar. J Senare mot kvällen tog vi oss in till Atlantico för att leta efter lite skor, som vi ska ha när vi jobbar. Jag hittade faktiskt ett par men självklart var stl. 37 slut! Det har stört mig resten av kvällen faktiskt  :/

Vid klockan åtta väntade en spännande fotbollsmatch, nämligen Sverige-Danmark, våra killar mot de danska killarna med andra ord. Vi hade hittat ansiktsfärg på Atlantico så vi såg till att måla svenska flaggan i ansiktet på oss. Tyvärr, förlorade killarna men vi vann för bäst hejjarklack! Det är inte illa, men sen hade de andra inte någon chans heller.

Börjar bli lite smått trött på min förkylning nu som jag åkt på. Täpp i näsan, knappt någon röst kvar och smått febrig då och då. Kan jag inte bara få bli frisk?!

jag är nog mera inspirerad nu.

14 april 18:32

Flygplats arbete, stod på dagens schema. Vi har varit på flygplatsen och gått igenom hur de arbetsdagarna, som är förlagda på flygplatsen, ser ut och vad som ska göras. I detta kan det även ingå att följa med resenärer som ska hem till flygplatsen och sen följa med nyanlände resenärer till hotellet.

Nu ska vi snart bege oss ner mot en restaurang här i Bahia Feliz för att sen ta en taxi till Playa del Ingles, whats happinging there stays there. Haha.

är det där du med handen på min axel.

13 april 23:17

Nu känner jag av känslan av att bli utkastad från sin säng och få spendera natten på soffan.  ;) Skämt och sido, jag ska faktiskt sova på soffan men det har jag valt själv. På bussturen idag stannade vi i en stad där större delen av oss åt på en och samma restaurang, vilket jag vet att fler än jag ångrade. Maten var faktiskt inge vidare om du frågar mig, några andra hann inte få någon mat(inom en timmas radie) och, för att återkomma till soffan, så mådde Ann illa när hon kom hem. Nu hon har sovit enda sen vi kom hem vid halv 7 tiden. För att inte gå in på detaljer så har hon helt enkelt sovit och varvat detta med att tömma magen. Därför valde jag att ligga här i natt. Men inte klagar jag, soffan är riktigt behaglig och jag ligger och tittar på Lars Winnerbäck – Live i Linköping. :)

Tittade även på tv för första gången idag efter nästan en veckas uppehåll. Hittade faktiskt SVTworld, så jag satt mig och tittade på nyheterna.

som magi ett ljus man drunknar i.

Dagen idag började redan vid 8.30 då vi fick reda på att vi skulle åka på en tripp till olika städer på ön bland annat Porto Rico och Las Palmas. Men under bussresorna i mellan skulle vi öva oss på mikrofon teknik. Vi fick titta på en film om Gran Canaria och skriva vårt egna material som vi sen skulle framföra. Det gick helt okej för mig, måste som ni kanske vet tänka på min röst och prata från magen mer än vad jag gjorde.

Jag är himla glad att vi, guider, fick åka runt och se större delar av ön och gjorde konstaterandet att man verkligen måste hyra en bil om man åker hit, annars missar man en hel del! Tur hade vi också med vädret, idag har det faktiskt regnat och stundtals varit sol. Men det har varit himla skönt att sitta i en buss, kan tänka mig att de inte varit lika roligt om det hade varit gassande sol.

När vi kom tillbaka med bussarna var det dags för oss guider att få personlig feedback . Måste säga att jag är nöjd med min och att de fått den bilden av mig som jag hoppats. Vi pratade även lite om olika destinationer, vi fick möjligheten att önska vart vi ville hamna någonstans. Men jag valde att säga vart jag inte ville hamna istället, vilket är i Turkiet eller Bulgarien. Så nu får vi hålla tummarna!

Här är några av mina nya kollegor:
Nr1: Majja & jag. Nr2: Ann(min rumskompis) & Ricard. Nr3: Malin, Jesper, Linda & jag
Nr4: Jag & Linda. Nr5: Pontus

här färgas molnen i skymning ganska ståtligt.

Nu har jag äntligen tiden till att berätta mer för er hur jag har det här nere.

Sen vi kom ner i onsdags har vi haft kurs varje dag. Vi har haft en hel del teambuilding, pratat om bluespirit och idag har vi ägnat hela dagen åt olika sorters av krissituationer. Så underdagen har man blivit utbildad i first aid, och är även certifierad i det nu. Det är inte illa. :) Totalt så är vi 100 personer här nere på utbildningen, detta är människor från Sverige, Danmark och Finland. Så jag börjar förstå mig på danskan bättre och bättre men finskan ger jag mig inte in på. :P Det är himla tur att de har läst svenska i skolan så de förstår en i alla fall ;)

Vi har minst 25 grader här nere om inte mer,  så långbyxor existerar knappt förrutom idag då det varit mulet och blåst nästan hela dagen. Men eftersom vi gick till klockan 7 idag så hade vi en 3 timmars lunch och som tur va var solen framme då, så då blev det att ligga vid poolen och få lite färg. Som ni kanske förstår så går det ingen större nöd på mig :) Men jag saknar er där hemma, det gör jag men jag mår bra! :)

Har inte tagit så mycket bilder än så länge men dessa är tagna utanför vår altan :)

så länge hjärtat mitt slår.

Ytterligare en intensiv men givande dag har gått. Hela dagen har jag gått och längtat efter ikväll och om 5 min gäller det, vi ska på Bamse-showen. :) Så nu är det dags, ska se till att ge en bättre uppdatering imorgon när jag inte har en tid att passa. Vad tyckte ni om youtube-klippet i förra inlägget förresten? Visst är den underbar? :D

och då kommer känslan.

Jag trivs som fisken i vattnet! Helt underbara människor så jag kan verkligen inte klaga! I'm in heaven!
Nu har tre dagar gått av kursen och allt är intressant och spännande, ett stort plus är lärarna som verkligen brinner för detta.

Just nu sitter jag och några till på en resturang som har gratis internetuppkoppling bara man köper en cola eller nått. Det är det helt klart värt! :) Vi tittade även på denna video idag som jag blev helt kär i.

Hoppas ni har det bra hemma! :)

en dag lämnade jag allt,

man kunde låta tiden vara. Det känns som andra sidan jorden, vi kanske hade alla svaren?
Jag har kämpat med en dröm, jag ville inga brustna hjärtan.

Det sista har precis tagit plats i resväskan och jag kan meddela att jag tror starkt på en hel del övervikt. haha! Imorgon vid 9.20 lyfter planet från Arlanda och landar på Gran Canaria 15.20(14.30 lokaltid). Jag har med mig min dator så jag ska försöka att uppdatera här så ofta det går men sen finns ju även facebook och skype om ni vill hålla lite koll. :) Mobilen får följa med, men den kommer antagligen inte att vara igång så mycket.

Fick förresten en ny mobil på garantin idag, så nu sitter jag här med en vit Samsung S5600. Den matchar fint med datorn! ;)

Jag kommer att sakna er!

ängsliga höns inför sånt som är svårt.

Nu är jag snart inne på mitt sista dygn i Eskilstuna för ett tag, det känns vemodigt men samtidigt spännande. Jag ska hinna med att klippa mig imorgon, åka förbi systemet och fixa lite papper, förhoppningsvis en slagstaglass, fika med Cecilia, hälsa på mormor och självklart umgås med min älskade mor, far och bror. Just ja, packa klart med! ;) Sov gott!

there was a time when I was lost in myself.

Det är en jobbig fas att gå igenom nu, jag tycker inte om att säga hejdå. Igår var vi hemma hos mina kusiner, idag åkte vi ner till Farmor och snart kommer Anne & Håkan. Det är jobbigt men jag vet att jag skulle ångra mig om jag inte gjorde det. Imorgon är sista dagen i Eskilstuna på ett tag, det är en himla massa saker som ska hinnas med. Bara jag inte glömmer att packa klart väskan, känner att jag är lite efter där men det ordnar nog sig. :P

Jag känner mig dessutom väldigt retro just nu. Har nämligen lämnat min mobil på reklamation så nu sitter jag här med mammas gamla i handen. Förhoppningsvis hör de av sig imorgon och säger att jag får ut en ny på garantin.

vad två öron klarar av.

Nu har jag laddat in en massa musik på min ipod. Den hade räknat ut att jag skulle klara mig i 3 dagar utan att behöva lyssna på samma låt igen. Det är inte illa!

vi skulle klara vad som helst.

Mest förvånad och överlycklig blev jag när både Kim och Bobbo kom, fast de sa att de inte skulle göra det. Jag ringde Kim på eftermiddagen och frågade om han kunde komma eller inte. Han sa att han skulle bli kvar i Stockholm och inte komma ifrån. Vilket naturligtvis var jobbigt att höra så efter att vi la på ringde jag till Nima och grät för att Kimpan inte skulle komma. Innan detta hade jag även fått ett sms från Bobbo där det stod att han kanske skulle hinna komma förbi, så ett lite hopp tändes. Sen helt plötsligt står de där, båda två! Ni anar inte hur mycket det betydde för mig!

Ni kommer alltid att vara männen i mitt liv och för det älskar jag er!

ett tidsfördriv att dö för.

Jag hade en hel mysig kväll igår tillsammans med de närmaste vännerna :) Det blev lite gott att dricka, TP och trevligt sällskap.

Ni alla betyder så oerhört mycket för mig så det var en känslosam kväll igår för mig.
Det är tufft att bara lämna allt. .

du, min vän i livet.

Det kan vara svårt att hitta hem, från alla hav och alla länder.

Men ändå. Du, min vän i livet, se hur sommaren blir höst.
En enda sak är givet, du bär min luft i ditt bröst.

där ute finns en värld av långa nätter.

Pratade med Linn för någon timma sen, det blev bestämt att jag skulle åka över dit och äta frukost med henne imorgonbitti. Eftersom hon åker till fjällen imorgon så blir det här sista gången jag ser henne innan jag åker, med andra ord vet jag inte när jag kommer att få träffa henne nästa gång. Det kommer att bli jobbigt, himla jobbigt. Men tårarna är bara ett bevis för vad du betyder för mig.